Wat komt er allemaal kijken bij productontwikkeling?

De productontwikkeling, ook wel new product development (NPD), is het proces om een nieuw product op de markt te brengen. Het is mogelijk dat jouw bedrijf zich ook in dit proces moet begeven als gevolg van veranderingen in de voorkeuren van de consument. Innovatieve bedrijven zijn in staat om te groeien door te begrijpen waar hun doelgroep op zoek naar is. Hierdoor kunnen zij nieuwe producten ontwikkelen die voldoen aan de verwachtingen van hun klanten en die deze mogelijk zelfs overtreffen. Laten we het belang en de wijze achter productontwikkeling eens even wat beter in kaart brengen.

Productontwikkeling

Het belang van een goede productontwikkeling strategie

Met een goede strategie voor productontwikkeling en ook circulair ondernemen kun je voorkomen dat je tijd, geld en zakelijke middelen verspilt binnen het bedrijf. Een NPD-strategie helpt je bij het organiseren van jouw productplanning en bij het verrichten van onderzoek. Maar dit is nog niet alles, een strategie helpt namelijk ook bij het voorkomen van de volgende situaties: het overschatten en verkeerd interpreteren van jouw doelmarkt het lanceren van een slecht ontworpen product, of een product dat niet voldoet aan de behoeften van jouw doelgroep foutieve prijsstelling van producten middelen die je niet hebt besteden aan hoger dan verwachte ontwikkelingskosten je bedrijf blootstellen aan risico’s en bedreigingen van onverwachte concurrentie.

 

De stappen voor de productontwikkeling strategie

Bij het opstellen van een goede productontwikkeling strategie zullen er een aantal verschillende stappen moeten worden doorlopen. De belangrijkste stappen heb ik hieronder voor je uiteengezet

Het definiëren van jouw product

Een nauwkeurige beschrijving van het product dat zal jouw en je team helpen om gefocust te blijven en om valkuilen bij de productontwikkeling te vermijden. Hier kan je denken aan problemen als het ontwikkelen van te veel producten of het opraken van de middelen om het product te ontwikkelen.

Het identificeren van de behoeften van de markt

Een succesvolle strategie vereist een grondige kennis van jouw doelmarkt en de behoeften en wensen. Een gerichte, strategische en doelgerichte aanpak van de productontwikkeling zorgt ervoor dat jouw producten beter aansluiten bij wat de klant precies zoekt.

Het vaststellen van tijdschema’s

Je moet voldoende tijd hebben om de nieuwe producten te ontwikkelen en deze te implementeren binnen het bedrijf. Wees altijd realistisch en hou er rekening mee dat het soms wat langer zal duren dan je zou willen. 

Meer informatie vindt u bij Lets Go circular

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *